zondag 6 november 2022

Dag 9, FD

 Dag 9, 187km, 3100hm, 11u effectief gereden

Het is 5u wanneer ik terug “volle” moed m’n bushokje buiten kom. Ik heb een ticketje naar Mendione gekocht, enkele rit. Ik begin direct te klimmen en wanneer de zon opkomt is het opnieuw akelig mooi! Wat ook opkomt is de gedachte dat het er bijna opzit. Ik besluit deze laatste dag maximaal te genieten maar tevens nogmaals het volle pont te geven. De lucht kleurt bijna even rood als het blikje sardienen dat ik om 7u binnen speel en ik bel naar het thuisfront, een poging om de beauty van de rit te omschrijven lukt me niet, waar zou ik moeten beginnen.  8u, 30km, dipje... ik beland andermaal op een bankje en doe 5’ m’n ogen dicht. Hoeveel power kan er in een powernap zitten. Als herboren, gestoken door een wesp of gepoept door den haas maar de power is terug, na nog geen 5’... hoe kan dat? Does the mind rule the body of was het net omgekeerd. In alle geval het volgende uur doe ik meer dan 20km, smoor m’n remblokken volledig op en sta ik in een boulangerie artisanal suikers binnen te spelen. Ff shoppen, tussen het ontbijten door m’n remblokken vervangen en poseren met een koppel Franse fietstoeristen! Oloron Sainte Marie vlieg ik terug buiten, eerst wel langs de verkeerde kant maar gelukkig snel terug op het juiste parcours. We rijden op de route naar Santiago de Compostela, ongelofelijk hoeveel mensen er hier gepakt en gezakt toe stromen, samen vloeien. De dorpjes hebben nu stuk voor stuk Baskische namen maar blijven even mooi en schilderachtig. Een laatste korte stop voor wat cola en dan ff binnen bollen. Dat binnen bollen blijkt al snel relatief te worden. Het blijft op en af gaan, en niet een beetje! Meestal op het asfalt maar de opeenvolging van deze puisten trekt den energie balans opnieuw zwaar in het rood. Maar ook aan dit liedje komt een einde... de klim naar Mendione is zoet en zacht, een binnen boller, een loperke! En dan sta je daar, het is ondertussen 18u30 Mendione, lang naar uitgekeken, afgevinkt, tevreden, voldaan, genoten, prachtig maar ook pittiger en misschien wel technischer dan verwacht. In alle geval warmer dan gedacht, maar dat dit zo een mooie route kon zijn had ik echt niet zien aankomen!


De ontvangst in Mendione in het enige café/restaurant Etchebarne was geweldig. Sophiane was twee uurtjes binnen en zat in schaduw wat te bekomen. We praten wat na over de trip met twee super gasten van de organisatie en een fris biertje! Een zalige douche in de lokale sporthal en een top lokale gast zorgden allen samen voor een super avond. Ik mocht slapen in een mega cultureel centrum, op een matrasje van de local met een echt kussen! Waren het de afgelopen dagen of de flesjes wijn van tijdens ons heerlijk avondmaal. Het is bijna middernacht als ik echt maar dan oo, echt zalig in slaap val! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten