zondag 6 november 2022

Dag 5, FD

Dag 5, 245km, 4200hm, 15u effectief gereden

Het is 5u wanneer de pedalen terug draaien. Al snel zit in een grote stad die uiteraard nog volledig in dromenland zit. Ik laat Moulins snel achter en kom na 2uurtjes rijden en al bijna 40 kilometer op de teller in een klein dorpje met een zalig bakkertje tegen! Heerlijk, aan de overkant een bar tabac voor ne koffie een juske! De moraal helemaal top de gas kan terug open. 90km op de teller, het is intussen bijna 11u30, in het dorpje Ebreuil is het pakken en scharen in de lokale spar. We komen stilaan in het volgende prachtig stukje natuur de Auvergne. Mooi maar warm, de  hoofd ingrediënten van de laatste dagen. De klimmen worden langer, we gaan stilaan naar iets grotere hoogtes. In de “schaduw” van de Puy de dome rij ik door schitterende “slapende” of door de warmte platgeslagen dorpjes. Het is ondertussen 16u30, 150 pittige kilometers op de teller. Olby 9u effectief gereden opnieuw shoppen. Watermeloen, worst, brood, nootjes en wat andere brol moeten me een heel eind de avond in brengen. Na m’n diner kruipen we echt stilaan omhoog. Het weer slaat hier een beetje om en de wind begint hier ook erg op te steken. Ik kijk m’n hoogte profiel even na en besluit gewoon door te rijden. 3 pieken van om en bij de 1500m moeten we over voor we terug iets zullen zakken. Het weer is niet top daarboven maar het uitzicht is prachtig. Het doet me zelfs een beetje denken aan de uitgestrekte vlaktes van Kirgizië... In La Bourboule, een mooi stadje,staan weer enkele supporters langs het parcours, bijna duik ik weer een pasta restaurant bezig maar ik heb eigenlijk nog geen honger en m’n zakken zitten nog goed gevuld! Stampen op de pedalen en gaan! De avond valt en niet alleen de avond maar intussen ook de regen, ik moet begot voor de tweede keer m’n regenjasje boven halen, voor het eerst krijg ik zelfs een beetje fris... Ik ben ondertussen La Cantal binnen gereden, voorlopig bolt het hier voortreffelijk. Tussen de meren door is het dikwijls in dalende lijn. Het is 23u, het miezert nog een beetje en ik rij over een soort verharde spoorweg. Na een paar kilometer kom ik een ideale slaapplaats tegen. Een rustplaats langs het parcours, een oude opgemaakte stationshuisje. Niet twijfelen, slaapkes doen. Het was een pittige dag, 250km en 4200hm, nog snel een kleine hap, tandjes poetsen en 2’ later lig ik echt al te knorren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten