zondag 1 oktober 2017

Bike packen, de theorie...


Het broeide bij mij al langer dat ik wel eens iets anders met de Mtb wilde dan de normale marathons of meerdaagse mtb ritten. Het antwoord, bike packen! Samengevat komt het hierop neer: eten doe je wanneer en waar je maar wil (als je iets tegenkomt tenminste), slapen mag wanneer, waar en hoe je wilt. Voor de rest? Rijden maar! Je krijgt of maakt zelf je gps track en je volgt het uitgestippelde parcours! Je moet wel alles zelf doen en mag dus geen hulp van buitenaf krijgen. Vicky mag me dus niet bevoorraden onderweg, ze mag de mobil niet op een mooi plekkie langs het parcours wegzetten en me daar opwachten met een lekker warm douchke! Je mag wel een camping oprijden, een hotel boeken onderweg, gaan eten in sterren zaak of een wellnesske gaan doen als je het echt niet meer ziet zitten. Alles mag, je mag het alleen niet op voorhand boeken en uw tripje zo volledig plannen! Het materiaal dat je meeneemt bepaal je volledig zelf. Een belangrijke keuze uiteraard! Wikken en wegen! Hoe wil ik slapen? Outdoor, in een tentje, al dan niet op een matje? Wat zijn de te verwachten temperaturen? Wat neem ik aan reserve kledij mee, wat met reserve materiaal? Batterijen voor de gps en de verlichting? Eten? Drinken? Waar steek je het begot?? Dus aan de slag! Het www is uiteraard ook voor bike packers de ideale gids.... Slapen? Voor mij is een 1persoons mini tentje de oplossing, het geeft me een heerlijk gevoel te weten dat ik na een lange, zware dag sowieso kan terug vallen op de geborgenheid van een afgesloten (hopelijk warm en droog) tentje. Ik heb het niet altijd moeten gebruiken maar das dan deste beter! Een mini matje en een dons slaapzakje.... Dat alles hangt aan m'n stuur in een tas. De slaapzak achteraan in de 10L zadeltas. In deze zadeltas steken nog een extra fietsbroek en een shirtje. Hier steekt ook een shirtje en een onderlijfke in om in te slapen. Er blijft in en op deze tas nog wat ruimte over om wat proviand in te stockeren. Tussen de kader hangt ook een tas, hierin zitten extra sokken, mouw stukken, been stukken, regenjas, natte doekjes, zelfs compressiesokken, power bankje (extra accu), thermisch onderlijfke en nog wa kleine brol. In het kleine tasje op het frame tegen het stuur, den elentriek. Om voldoende power te hebben (gps, gsm en verlichting dus nie de benen) reed ik met een dynamo naaf. Het voorwiel is voorzien van een naaf die stroom levert wanneer je sneller dan 15km/u bolt. Zo kan er via een USB kabeltje constant iets geladen worden! Uiteraard erg belangrijk, geen gps= gedaan met het schoon parcourske en dan heb je een probleempje! Geen licht, dan kan je stoppen om 20u, off road staat er zelfs in Belgie geen verlichting langs het parcours! Geen gsm = geen contact met de madam, vrienden of concullegas! Ten slotte hangt er nog een tasje op men frame voor de zadelpen en dat is waar ik m'n brandstof voor de benen opslaag en geloof het of niet, de rits van dit tasje staat bijna niet stil!! Op de rug een camelbag, 2l water, remblokken, tooltje, achterlicht, lepel, kommetje, tape, colsonbandjes, kettingolie, deralleurpad en zonnebril! Onderaan de fiets hangt ten slotte mijne toiletzak! Yep, tandenborstel, tandpasta, zeep, zonnemelk, isobetadine, oordopjes, paracetamol, watjes, zolpidem, fucidine, handdoekje en last but not least broekvet! Op het stuur en op den helm licht! Als je wil rijden in den donker is dat prio!! Voilà dat is de theorie, het makkelijke deel... Over naar de praktijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten