zondag 1 oktober 2017

A Cross the Five. Ready, steady, GO!! Dag 1...

Den Berten, wa moet ik daar van zeggen? Speciale gast, besproken figuur in de plaatselijke fietsclub, bike packte al net nadat de bike was uitgevonden en ontdekte de Cristalp toen ik mezelf nog aan het ontdekken was. Samen met een collega bike packer organiseerde hij dit jaar voor het eerst de ACT-5, voor mij de ideale en logische eerste stap in de nieuwe bike pack wereld.

Zaterdag 19 augustus was het briefing in park spoor noord. Zondag zouden we van start gaan. Berten en zijn collega Stefaan Maertens (minstens zo zot als Berten maar minstens dubbel zoveel bike pack ervaring) hadden alles prima geregeld en dus zaten we daar met z'n 22'en te luisteren naar wat ons te wachten zou staan. Simpel samengevat, morgenvroeg vertrekken we, ge hebt twee gps files, ene weg en ene terug. Tot in't Rivierenhof (Deurne begot) blijven we samen daarna is de race open, wie eerste in Zandvliet aan de leeuw van Vlaanderen is wint... Ik dacht nog "die mannen lachen ermee, das toch geen koers, aankomen is winnen!"





Zondag stonden we daar dus allemaal te blinken. Wat foto's hier en daar en dan weg. Op de eerste kasseien voor het MAS moest ik al even stoppen om mijn tentstokken wat beter te bevestigen en er keken al enkele routiniers van "ocharma dieje met z'n nief materiaal..." Voor de rest lekker bollen en wat sjauwelen. Duitsers, Nederlanders, Amerikanen, Engelsen, Zuid Afrikanen, Fransen en uiteraard een paar Belgen, een bont allegaartje op een zondagmorgen doorheen de koekenstad! In het Rivierenhof kwam den Berten zeggen dat de koers open was, ik moest nog lachen maar die verdween nogal snel toen er effectief versneld werd!! De koers was dus echt open! Ik was niet echt van plan 1200km te knallen en zocht gewoon m'n eigen tempo, ik reed al snel alleen. 4 mannen en een vrouw reden me voor, de rest vertrok achter mij. In dag 1 kwam ik bekende stukken tegen, Halle (de 6uren van Halle, Hallle Zoersel), Kasterlee (de hel van Kasterlee), Langdorp, Overijse (waar we ooit met de cozmoz de bloso tocht reden) enz... Het parcours was mooi maar al bij al best zwaar. In Kasterlee kwam ik Johanna terug tegen, ze zou me 's nachts terug passeren en ik kwam ze op dag twee terug tegen. In Langdorp kwam ik Bert Platzer tegen een Nederlandse snelle starter. Om 17u, na 175 kwam ik een benzinestation tegen waar een collega een koud pastatje zat eten, goed idee dacht ik, mee aanschuiven en een klapje doen. We zaten uiteraard al snel terug op de fiets. Kort daarna reed ik alleen verder. Rond 21u kwam ik aan in Namen 240km gereden, de lokale nachtwinkel ff binnen voor wat extra proviand en verder. Ik had van thuis wat pannekoeken mee en die werden net buiten Namen gedeeltelijk binnen gespeeld. Ik reed door tot 1u 's nachts, zocht een plekkie uit om m'n tentje op stellen en viel vlotjes in slaap. Ik had er 284 km opzitten, de bedoeling was er om op dag 1 tegen de 300 te doen. Ik dacht dat dit wel zou lukken omdat er weinig hoogte meters in zouden zitten. Zouden zitten.... Ik had er reeds 2900 verticale gedaan en het parcours was technischer (en mooier) dan verwacht. Bovendien had ik al enkele wandelpassage's achter de rug, ik zag de bui al hangen voor de volgende dagen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten