zondag 1 oktober 2017

ACT-Dag 2 Flirten met de Frans-Belgische grens

Toen ik voor het eerst terug wakker werd was het 5u en regende het. Nog wat snoezen en ff vlug den buienradar raadplegen. Een uurtje later was het droog. Ik koos ervoor om "uit te slapen" en vertrok kort na 6u! Een uurtje of 4 effectief geslapen, het tentje opzetten en afbreken kost dan misschien wel wat tijd maar ik kon met een goed gevoel en droog terug vertrekken. De resterende pancakes moesten er aan geloven, samen met wat bruine suiker en een suikerwafel een "BOEM". De moral zat dus goed, de benen ook! Om 7u30u kwam ik In Ansermme (na 300km) een supermarkt tegen en die heb ik even vakkundig half leeggehaald. Ze waren daar zo vriendelijk mij al binnen te laten. Met het buikske en de zakjes vol kon ik terug op weg. Ik flirt ondertussen met de Franse grens en wanneer ik even stop om het thuisfront te bellen op 340km valt mijne frank dat ik mijn tooltje ben kwijt gespeeld! Samen met een buitenband had ik dat achteraan bevestigd! Toch even paniek! Geen tooltje wil zeggen dat wanneer je je ketting breekt het wandelen is of wanneer er iets los komt je "grande problemas" kunt hebben. Rijden met slechts één reserve binnenband is ook geen overdreven luxe. Het is ondertussen 10u30... Ik zal uiteindelijk bijna 600km zonder tooltje rijden alvorens in Duitsland een fietsenwinkel tegen te komen die open is en er eentje heeft. Voor de rest, prachtig parcours! We blijven rond de grens rijden en af en toe maken we de oversteek. Om 15u30, na 410km kom ik in Corbion een welgekomen Delhaize tegen. Het is behoorlijk warm aan het worden en deze stop komt als geroepen! Een stevige zak muesli, een bus melk, suikerwafels, water, wat wine gums wat Marsen en schranzen maar! Ik krijg wel een paar rare blikken van toevallige passanten maar het smaakt!! Na deze stop kom ik al snel in Bouillon, voor zij die het willen weten, er is geen fietswinkel in Bouillon! Na 470 km zit ik vast op Frans grondgebied. Het stuk door de Ardennen was best pittig en eens in Frankrijk bolt het wat beter. Er volgen een paar prachtige passages. Om 20u40 passeer ik Avioth en laat dat nu net op de route liggen richting Santiago de Compostella en hebben ze in dat kleine dorpje een knoert van een basiliek weg gezet. De Notre Dame d'Avioth. Even later, het is ondertussen aan het schemeren, kom ik in Montmédy en dalen we doorheen de Citadel de trappen af! Super leuk en adembenemend! Gelukkig is er nog wat adem over en bol ik stevig verder. Alles is ondertussen dicht, van veel extra eten scoren is geen sprake meer. Karren maar! Ik blijf tot middernacht rijden en kruip er dan in. Een stukje gras met wat bankjes ziet er zo goed uit!! Ondertussen ben ik 510km ver, minder ver dan gehoopt maar het is wat het is. Vandaag reed ik 225km met 4300 hoogte meters, ik was 13u30 effectief aan het trappen tegen 16,5km/h gemiddeld.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten