zondag 1 oktober 2017

ACT-5, Dag 4 nen hele lange...



Nog sneller ben ik dus ook weer wakker, het is geen 3u, toch weer ongeveer 4u geslapen! meer dan genoeg... Het is 3u30 wanneer de Smaks (droog = njammie) en de eerste suikerwafels binnen zijn en ik den eerste trap geef! Om 7u kom ik een eerste dipje tegen, de laatste droge Smaks gaan vlotjes binnen, een drupje cola erbij en de moteur slaagt terug aan. Ik ben ondertussen Vielsalm en Malmedy gepasseerd, de fietsenwinkel waar ik passeer is uiteraard nog dicht. Het is even twijfelen, doorrijden zonder tool of een uurtje of twee wachten... Nope rijden maar. Ik kan de ketting gelukkig genoeg smeren en alles bolt nog steeds zeer vlotjes, geen reden om te twijfelen. Om 9u30 kom ik aan in het zonnige en nog slaperige Monschau! Een ontbijt op een terras in de zon, eitjes, een paar broodjes, ne warmen thee, appelsiensap, het kan niet op! Om 10u ben ik terug weg, 70km gereden. We zitten inmiddels al een tijdje op iets vlotter lopende Duitse bodem, we rijden rond de stuwmeren van de Eiffel Enkele stukken komen me bekend voor. Van mijn eigen bikepack toertje enkele weken terug en van tripjes met de mobil! Hier bolt het wel erg vlot! Om 13u30 zoek ik in Heimbach een terrasje op om het innerlijke wat te versterken. Wanneer ik ne pannekoek zit te eten komt ineens den Berten goeien dag zeggen, nadat hij mijne pannekoek zelf binnenspeelt, een flash interview afneemt en nog wat tips geeft bol ik maar door. 

Hier stal den organisator mijn pannenkoeken ;-) 
Vanaf de Nederlandse grens is het binnen vlammen verzekert hij mij. Ik betwijfel dat al een beetje, het is nog ver! Ik heb er nu in totaal 810 gereden. In Heimbach vind ik een klein fietsenwinkeltje dat open is, een extra binnenband, een nieuw tooltje en een nieuwe ketting (just in case, hij had geen slotjes), Jiha! Alles extra stevig opgeborgen en ikke verder. In de namiddag stijgen de temperaturen serieus! Een extra stop voor drinken is dringend nodig, de dorpjes zijn schaars en zien er verlaten uit! Gelukkig kom ik toch nog een kroegje tegen om extra's binnen te spelen. Om 18u30 ben ik aan het drielandpunt, 170km gereden, 15u onderweg, aan de kraampjes daarboven zijn ze net aan het opkramen. Geen drinken, geen eten meer, ik heb dringend iets nodig! Ik weet nog niet hoe ik het ga doen, blijven rijden of nog ergens m'n tent opslagen. Zonder suikers zal dag sowieso het laatste zijn! De camelbag is leeg, niets meer om te eten, en een serieus hongerke, oeps... Het is echter nog te vroeg om te stoppen. Aan de voet van de Cramerig (een klimmetje uit Nederlands mooiste, den Amstel Gold) Gelukkig kom ik een ijskobar tegen waar ze tevens snickers, Marsen, cola, water en andere zoete rommel verkopen! Vol laden dus, en knallen! Om 21u ben ik in Maastricht, de lokale pastaman op 200m van het parcours is een geschenk uit de hemel. Twee porties voor den deze. Een portie haalt de uitgang van Maastricht niet, de andere gaat mee vanachter op m'n zadeltas. Ik denk "en nu ist vlammen", 21u30 nog 250km tot Zandvliet....Ik vlam even maar al snel is het weer pittig op en af, draaien en keren door bijzonder veel los zand. Het is werken en echt "vlammen" is er niet bij! De kilometers vliegen niet zoals verhoopt. Rond middernacht eet ik m'n tweede pastake op. Echt fris zit ik niet meer rond te bollen. Om 1u30, ter hoogte van Maasmechelen, besluit ik even te stoppen, 22u gereden, het beste is eraf ;-) Ik stop even aan bankje in het bos. Niks tentje, niks slaapzak, niks omkleden. Liggen met den helm nog op en oogskes dicht. Hoe lang ik er lig wist ik eigenlijk niet maar achteraf blijkt het iets meer dan een uurtje te zijn geweest. Wanneer ik het te koud krijg is het voor mij het teken om terug te vertrekken, het is 2u40. Het blijft off road gaan, onvoorstelbaar! De lampjes doen hun werk en natuurlijk komt uiteindelijk de zon terug op. Rond een uur of 6 krijg ik nog een serieuze dip te verwerken maar ik flirt ondertussen met de Belgische grens en dat geeft toch wat frisse moed. In weet niet goed waar ik zit maar rond 8u30 ben ik in de buurt van Arendonk. Ik besluit van het parcours af te gaan op zoek naar nen bakker, de goesting in ne koffiekoek met chocolade en crème, ene met rozijnen of iets anders is de laatste uurtjes alleen maar toegenomen. Geloof het of niet, zoek het op maar er zijn drie bakkers in Arendonk maar diejen donderdagmorgend zijn die alle drie dicht! Het enige antwoord als ik het even vraag is "majonhetoch das straf ma die zijn allemaal in verlof tis schandalig..." Ok, een droog brood uit den brood automaat, een stuk chocolat uit de gazette winkel en terug voorts. Het is nu aftellen! Stillaan kom ik in bekender terrein. Breda, Etten Leur, Achtmaal en Nispen. Vlak na Wouw staat Vicky langs de kant, kiekenboebelen! Een kus van mus en terug weg! Ik heb goesting in stoofvlees met kroketten in de leeuw! Den broeder en wat vrienden zorgen op 5km van de meet voor een serieuze opkikker en dan is het binnenbollen! Den Berten staat met heel wat volk aan den arrivee! Het stoofvlees frit smaakt zalig!! Het is ondertussen 14u30... Vandaag of hoe moet je dat zeggen, de laatste etappe was ik eigenlijk 34u onderweg met een uurtje slaap! Jawadde ;-)








Hier hedde gij den Berten se...

Onderstaande links naar wat media rond den tocht...

“A-Cross the 5” – Bikepacking toer nam start in Park Spoor Noord
Lieven Schroyen wint A-Cross the 5

playBekeken Intervieuwke onderweg
playBekeken Interviewde aan de arrivee


2 opmerkingen: