maandag 12 augustus 2019

LCMT nog eens doen?

Den lcmt, de eerste “meerdaagse” die ik ooit deed. Toen trok ik alleen naar Houffalize om 3 of 4 ritten op den mtb af te werken. Heel precies weet ik het niet meer... Later zou ik op de lcmt Patrik van stappen en Paul Andries tegenkomen. Het zouden de bike makkers worden waar ik veel binnen- en buitenlandse tripjes mee zou gaan maken! Maar goed, het is ondertussen 2019 en op café besloot ik samen met Stijn Hanh, Jens Merveille en Jara de Clerck de lcmt te rijden. Zij kozen voor de 3 daagse mtb toer, ik koos voor het combi klassement. Dit wil zeggen twee dagen op de weg met de race fiets en twee dagen met de mtb het bos in. Uiteraard was uitvalsbasis van dienst nog steeds Houffalize. De vrouwtjes waren ook van de partij en we stonden op een heerlijk rustig campingetje niet ver van de start en finish. Donderdag was het verzamelen geblazen om als combi rijder een eerste rit op de baan te doen samen met de mannen die voor de 3daagse cyclo formule kozen. We werden prima op tijd gelost en vertrokken voor 168km en 3100 hm. Een pittige rit richting Luxemburg, de Duitse grens en zo terug richting Houffa. Dat het pittig zou gaan worden en dat er heel wat volk er zat te popelen om het “peleton” wat uit te dunnen was al heel snel duidelijk. Knallen dus, ik vond het allemaal best maar moest al snel diep tasten om een mooie groep niet te laten rijden of gewoon te missen! Bergop bleven die redelijk knallen, zalig als je dan net mee kan. Uiteindelijk brokkelt het hier en daar nog wel wat af maar het bleef verbazend goed gaan! In het combi klassement kwam ik na 5u3’ als tweede binnen. Het was een heel leuke maar echt wel zware rit geweest! 33,3 km/u op dit parcours vond ik zelf ook bijzonder snel! Snel naar de camping waar intussen iedereen was gearriveerd, voor de andere boys begon de lcmt pas morgen met de eerste mtb rit. Een heerlijk pastake, lekker aan het riviertje rond de vuurkorf, het was echt genieten! Vrijdag, dag 2. Vandaag op het programma een mtb “ritje” van 97km, 21,3 Km/u gemiddeld op den teller. Ook hier was het vanaf de start “knalleuh”. Ik zat voor het eerst na m’n ACT-3 avontuur op den mtb en dan nogwel op m’n nieuw machien. Het was op alle fronten een beetje aftasten. 4 weken geleden brak ik m’n ribkes op Luxemburgse bodem en vandaag reden we stukken rond la roche waar ik toen met gebroken moraal en ribben rond hotste. De nieuwe fiets, 100mm veerweg dus opnieuw een iets andere positie. De grootste verandering was uiteraard het singel blaadje vooraan. Zou ik met een 34 - 51/10 overal op geraken? Al snel werd het duidelijk, een zalig bakkie om mee te knallen. Een perfecte lockout op de vork en kom ik opnieuw als twee combi rijder en vierde mtb algemeen binnen! 4u36 Het is inderdaad nog erg rustig aan de finish boog. Iedereen van de polder komt veilig en wel binnen en de vrouwtjes hebben het nodige gedaan om ons weer heerlijk te laten recuppen! Rijst met kieke en groentjes! Opnieuw heerlijk rond da vuurtje! Zaterdag, dag 3... opnieuw op de baan! We vertrokken vandaag een uurtje vroeger, om 9u werden we voor 140km en 2500hm losgelaten om opnieuw richting Luxemburg te rijden. Ook vandaag het hoofd ingrediënt, de grote plateau! De benen voelden na de twee afgelopen dagen nog zeer goed aan. Af en toe ging het naar mijn gevoel zelfs wat traag en regelmatig snokte ik samen met de nummers 1 en 3 van het combi klassement aan ons peleton van cyclo mannen. Na goed 90km besloot ik er een serieuze ruk aan te geven in de hoop met een kleinere groep weg te geraken. De groep dunde idd erg uit maar op de volgende lange en steile klim, die ik wegens gebrek aan parcours kennis niet zag aan komen, had ik het zelf aan m’n pan. De duidelijk sterkere leider in het combi klassement gaf er een lap op en ik moest passen! Lap, gespeeld en verloren noemen ze dat, of uzelf even tegen komen... in alle geval, den eerste en mijn directe concurrent den derde in het algemeen klassement waren weg. Uiteraard gingen die niet meer wachten!! Er reste mij nu gewoon de opdracht zo hard mogelijk te rijden om m’n tweede plekkie te kunnen vasthouden! Zo geschiedde, stoempe loempe!! Ik heb m’n vatje daar vakkundig leeggereden met een paar stervende zwanen in m’n wiel! Het gevoel was super (bij mij toch), enkel spijtig dat het in de achtervolging was... uiteindelijk kwam ik na 4u08’ binnen, gemiddeld 33,3km/u. Die mannen waren slechts 1’40” binnen. Ik wist m’n tweede plek algemeen te behouden al kwam de nummer drie nu wel erg dicht. De dag werd opnieuw rond het vuurtje afgerond.... de vrouwtjes hadden besloten om vandaag ook een piekje te leggen daarbij gesteund door de Achouffe kabouter en zijn bekende wonderdrankjes! Heel de namiddag van de ene versnapering in de andere zou de batterij voor alweer de laatste etappe wel opladen! Zondag, dag 4... alweer helaas de laatste, korte mtb rit. Vandaag slechts 47km. Echt wel helaas want opnieuw waren de weergoden ons enorm gunstig gezind en was het heerlijk bollen. Zeker op dat nieuw machien! Het was uiteraard koers van in den beginne. De gas open! De derde in het klassement was duidelijk van zin nog een plekkie op te schuiven en te snel moest ik hem laten gaan. Ik bleef echter goed gazze geven en net voorbij halfweg kreeg ik hem terug int vizier. We reden kort daarop samen en ik verwachte nog een ultieme attack van hem. Ik bleef dan maar zelf gas geven om hem alvast uit te putten. Op de slotklim, kort bij de finish sprong hij nog weg en pakte enkele seconden. Helaas voor hem niet genoeg om over mij te springen op het “eind podium” ik ik kwam vandaag na 2u06’ binnen. In totaal was ik over de 4 dagen 15u54’41” onderweg, den derde, Dirk Beullens 15u55’50” hij was dus toch nog erg dicht gekomen. Tegen de 15u39’23” die winnaar Peter van Leuffelen in totaal onderweg was kon ik echt niet op! Hij droeg wel altijd compressie sokken, hihi!
Na de heerlijke 4daagse is het natuurlijk ff zuur te moeten inpakken maar dit was zeker voor herhaling vatbaar! Dikke merci aan de mannen van Zandvliet!! Aka “de LCMT ridders”! Dikke merci aan de madammen ook natuurlijk!!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten