donderdag 9 juni 2016

Rit 4


Dag 4, 50km, 2000hm. Om 9u staan ze in Riolo de markt nog op te stellen als wij opgang geroepen worden door een Italiaanse schone. De eerste 7km verlopen wederom geneutraliseerd achter de moto's. Ik nestel me rustig voorin, iedereen kent stilaan zijn plek dus van gedrum is weinig sprake! Aan de voet van de openingsklim gaat de vlag baar beneden en het tempo omhoog! Niet alleen het tempo maar ook de weg gaat steil omhoog. Een snelle start krijg ik duidelijk niet verwerkt en ik moet weer heel wat volk laten passeren. Wanneer we boven komen blijven de meesten het gekozen verzetje nog ff doordraaien, ik kan bij schakelen en het tempo meteen op trekken. Ik kom vrij snel in een goed ritme en begin al snel terug schoon volk in te halen. De afdalingen zijn andermaal prachtig, de singeltracks geweldig! De volgende lange klim kan ik een groepje van een man of 5 inhalen en gelijk achterlaten. De gas gaat vanaf nu volledig open, we zijn nog maar 20km ver maar met nog 30 te gaan is het toch nog oppassen! Ik passeer nog een paar eenzame strijders en in de volgende afdalingen verlies ik niet al te veel tijd. Op alweer een langere klim kom ik mijn rechtstreekse concurrent in het algemeen klassement tegen. Hij pikt ff aan maar na een paar stevige snokken moet ook hij passen. Net voor de top krijg ik de kopgroep in het vizier, da kan na nie! In de afdaling kom ik steeds dichter. Op de eerste knik van de slotklim sluit ik aan. Ik speel alles of niets, erop en erover! De aanvang van de slotklim is geleidelijk en kan ik zelfs nog wat voorsprong nemen. Een motar maakt me duidelijk dat ik op een minuutje van nummer 1 zit. Ik probeer het tempo vast te houden. De klim veranderd in een opeenvolging van steile, moordende knikken. Bij een schakel manoeuvre valt m'n ketting naast m'n klein blad, ik moet afstappen en voel die mannen terug komen. Damn, knallen, alles of niets. Eens boven heb ik nog enkele seconden op de achtervolgers. Ze hebben me in beeld en ik ben een uitstekend mikpunt! In de afdaling probeer ik de voorsprong te behouden maar dat is niet simpel. We schieten nog even de baan op en daar is het groepje in het voordeel! Alles terug samen. We rijden even langs de rivier en ik bereid me voor op een spurt richting arrivé. Het kan niet ver meer zijn. Als eerste draai ik een bocht in en sta plots voor de ultieme klim. Ik schakel naar de kleine en opnieuw valt de ketting van het blad! Doemme doemme doemme toch! Da groepje passeert uiteraard en ik sta te voet. Het is de spurt naar de meet! Ik kom nu als zevende over de streep en ben uiteraard teleurgesteld! Relativeren kan ik gelukkig ook en op de 12 km terug naar Riolo heb ik wel even tijd om alles op een rijtje te zetten. Een heerlijke rit, goei benen en een goede zaak in het algemeen klassement. Uiteraard had ik erg graag tweede geworden, maar voor hetzelfde geld.... De benen waren goed en morgen is er nog een laatste rit af te werken! Hopelijk kan ik m'n plekkie behouden en nog een dagje genieten. De voorderailleur is in alle geval terug afgesteld en zou morgen niet meer mogen haperen! Ook de Pat kwam heelhuids binnen en op een stramme rug na is het innerlijke bij hem ook nog toppie!!

Stoempen maar!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten