donderdag 9 juni 2016

Giorno 3...

Dag 3, koninginnen etappe... 9u, we worden op het dorpsplein van Riolo opgang geschoten voor 90km en 3000hm. De marathon etappe van deze rally di romagna. De eerste 5km verlopen weer geneutraliseerd over de weg achter de quad van organisator Stefano. De eerste klim die zich aandient zorgt meteen voor de nodige schifting en ik verschiet ervan hoeveel volk me voorbij komt. Hebben die mannen allemaal super benen of onderschatten ze de aangekondigde meters, verticaal of horizontaal? Ik besluit in elk geval mijn marathon ervaring te gebruiken en laat veel volk vertrekken. Na 20 km komen we een eerste muur tegen, rijden is hier absoluut uit den bozen, trekken en sleuren om boven te geraken, naast de fiets wel te verstaan! De afdaling die volgt is technisch maar super leuk! Ik kom stilaan in het ritme en kan wat volk  oppikken en achter laten. We komen af en toe serieuze modder stukken tegen en grip vinden in deze zware drab is niet simpel. Het blijft gelukkig droog vandaag en de zon is tijdens de rit meermaals van de partij! We rijden nu zoetjes naar "de muur", een klim die door de organisatie een naam kreeg die hij niet gestolen blijkt te hebben. Gebetoneerde stukken worden afgewisseld met losse stenen, de percentages swingen hier de pan uit, wandelen of rijden, op of naast de fiets. Het kost allebei krachten, ik kan op enkele stukken na blijven rijden en krijg steeds meer volk in het vizier. Het is niet de snelste kilometer van de dag, hopelijk wel de zwaarste. De uitlopers van de muur blijven maar duren en vragen veel van de benen. Af een toe een gelleke doet het motorke branden! Na de muur (en zijn naweeën) besluit ik waar mogelijk een tand bij te steken. De afdaling die volgt is adembenemend, slalommend op een singeltrack, technisch en snel, af en toe een haarspeld, wat trapjes naar beneden en af en toe wat bij trappen! Puur genieten, dit is mtb'en van de bovenste plank! We worden opnieuw getrakteerd op een lange klim, gevolgd door een snelle afdaling. Ik zie opnieuw wat volk voor me uitrijden en dat geeft toch altijd een boost! In de afdaling komen we samen. Er wacht ons nog een lange schrotter klim die snel genomen kan worden mits het krachten arsenaal nog niet volledig op gesoupeerd is. Ik heb gelukkig nog wat over, ik laat het groepje achter, heerlijk. We komen op een plateau waar hoofdzakelijk in dalende lijn gevlamd kan worden. Op een paar stevige knikken na, die op kracht boven gereden kunnen worden, is het nu plankgas  en vooral geen accidenten! De laatste 10km brengen ons terug over de weg richting Riolo. Een tijdritje en binnen bollen! Ik kom vandaag in een tijd van 4u32 binnen en doe een goede zaak in het algemeen klassement. Ik kom op een 11 plek terecht en 8ste in mijn categorie. Pat stijgt naar plek 62 algemeen en 23 in z'n categorie. 


Pat in actie op een "muurke"!!
Singeltracks in dalende lijn, zalig!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten