zondag 28 augustus 2011

Houffa...

Dit weekend werd in het Belgisch MTB-mekka den 11e Houffa Marathon georganiseerd. Ik twijfelde lang om al dan niet deel te nemen. Enerzijds was er het weer dat niet echt optimaal was maar vooral de val die ik woensdag maakte na een zadelbreuk deed me twijfelen. Vrijdag deed ik na het werk nog een testrit van een 3tal uurtjes en veel last ondervond ik niet. Natuurlijk is ff losrijden op de baan nog geen MTB-marathon maar de goesting om te gaan was er en de benen konden na den Transschwarzwald nog wel wat verdragen. Ik dacht wel genoeg gerecupereerd te zijn na vorige week. De rest van de bende hield het na vorige week voor bekeken of hadden andere plannen. Ikke alleen met de mobil naar Houffalize. Zaterdag kwam ik daar rond 16u aan, camperke wegzetten en m'n eigen gaan inschrijven. Aan de inschrijving zat den Thomas Vercamst, ne maat van in den Iron bike en die kon me ne nr bezorgen voor den eersten blok, de "snelle jongens" dus. Twee jaar geleden werd ik 19e en ik hoopte dit nogmaals te kunnen herhalen. Terug naar de mobil, pastake eten en wat chillen... Zalig zo lekker alleen en rustig, gene stress te zien in m'n bakkie!! Rond een uur of acht nog wat gaan socializen op de "pasta-party".

Den Berten de Canne en z'n kornuiten waren van de partij alsook wa mannen van over 't water. Tegen 22u lag ik weeral in mijne nest, uiteraard na na warme choco!! Zondag was het vrij relaxed naar de start, rustig ontbeten en m'n eigen gereed gemaakt. Om 8u45 begonnen we der dan aan. Het was gelukkig droog en de zon was zelfs van de partij!! De start kende ik nog van 2 jaar geleden, ook nu schoten ze langs alle kanten voorbij! Ik wilde zeker het eerste uur niet forceren, anderen deden dat wel (hoopte ik). Om Houffalize buiten te geraken moet er omhoog gereden worden en op de eerste (steile) klim kwamen ze me nog steeds voorbij! Misschien toch niet zo goed gerecupereerd na de Schwarzie? Het eerste uur deed ik echt rustig, het gevoel was niet echt super en het lag vettig, erg vettig. Het was schuiven van de 0 naar de 9 en terug, veel grip had ik niet met m'n Phytons. Ik was echter niet den enige zonder grip want hier en daar zat der al ene in den decor! De klimmen waren korter en steiler dan in Duitsland, de afdalingen bij momenten redelijk technisch en traag, zeker in de "mud". Stillaan begon ik wat plaatsen goed te maken en de "powerbars" deden alweer hun werk. Het goede gevoel kwam stillaan naar boven en de stramme rug speelde me minder parten dan gedacht. Bevoorradingen in Houffa zijn een ramp, terwijl de jongens rond mij bidonnen krijgen aangereikt door swanjeurs moet ik van de fiets en aan een jerrycan of tuinslang m'n bidonnen vullen. Dit kost wel wat tijd, maar zonder water rijden is om problemen vragen... 3x moet ik vandaag stoppen voor water. De kilometers "glijden" voorbij en het parcours wordt precies droger, het tempo kan wat in de hoogte... De laatste 15km vallen me nog zwaar tegen, 't is pompen of verzuipen.
De moral krijgt nen boost wanneer der ene roept dak "quinzième" rij. Als m'n Vrans nog wat goed is zit ik op de 15e stek, olé! De laatste kilometers hakken der weer redelijk in, de kortere afstanden komen hier ook op het parcours en het is soms druk. Hier tijd goed maken heeft geen zin meer en accidenten doen of veroorzaken is al helemaal belachelijk. Het brugske over en binnen bollen, allee meer binnen knallen want ik kan der nog ene achter houden van mijnen afstand! Moe maar voldaan de streep over, wa eten, wa drinken, douchen nog wa lullen en terug de mobil in richting Zandvliet... Ik was uiteraard benieuwd naar den uitslag... Ik was vandaag 5u45'en50" onderweg, 120km met 2635Hm en heel veel modder tegen een Av van 20,8km/u. De HrAv van 162 was hoog maar niet extreem! Ik was bijzonder tevreden over de geleverde prestatie en het gevoel was aan den arrivé nog vrij goed! In het algemeen klassement kwam ik als 13e over de streep (210 starters) en in m'n eigen categorie kwam ik als 8ste op den tabel!! Cool hé! Het seizoen zit er nu zo goed als op. Den dinsdag is er nog "de Grote prijs Jos van Nelekes" ne ringworst of ne zak nief patatten is altijd meegenomen... We zullen wel zien wat de recuperatie tegen dan zegt... Bouillion is er ook nog maar die stond eigenlijk nie op den agenda, maar ja daar stond den deze ook nie op...
Voor den uitslag of extra info http://www.houffamarathon.be

1 opmerking:

  1. Alweer goed gedaan mijn zoneke... zo op uw eentje naar den Houffa!! En een leuk verslag alweer.. het leest alsof we je hebben zien rijden!! Allicht tot op de Berendrechtse polderkoers. vadre

    BeantwoordenVerwijderen