zondag 8 december 2019

Marathon Valencia...

Wat doen we in de winter buiten plannen maken en dromen van warmere dagen en zonnige oorden om met de fiets door te bollen. We halen uiteraard de loopschoentjes uit de kast en dat doe ik nog steeds met heel veel plezier. Af en toe is het ff twijfelen als ik 's avonds van't werk thuis kom en een warme zetel me staat te beloeren en het buiten schemert of gewoon al donker is. Het doel was net als vorig jaar de wondermooie marathon van Valencia. Vanaf september begon ik te trainen en dat is echt met 5km "start to runnen". Rustig opbouwen is de boodschap, niks forceren en geen over belastingen "oplopen". Zondag 1 december is het zover en samen met Vicky trokken we zaterdag via Charleroi naar Valencia. Vorig jaar verbleven we daar in een heerlijke AirBNB en ook dit jaar boekten we hier ons verblijf voor een weekje. Vlotte vlucht, ff m'n nummer afhalen en een pastatje in de stad. Zondag vroeg uit de veren en een paar vaste rituelen afwerken. Om 8u30 worden we losgelaten. De organisatie is perfect en het hele pak komt op gang. 21500 deelnemers op de marathon. De brede lanen maken het mogelijk je eigen ding te doen en niemand loopt echt in de weg. Ik heb mezelf voorgenomen om deze keer echt rustig(er) te vertrekken. Ik probeer kilometers van 4'25" te lopen en pas ten vroegste na 15km te versnellen. Uit de tabel hieronder is wel duidelijk dat 4'25" echt niet makkelijk is als je met een goed gevoel loopt. Dat goed gevoel is er echter altijd de eerste kilometers en het is tegen m'n natuur om relatief rustig te lopen. Het gevoel is goed en blijft goed. Vicky staat regelmatig langs het parcour en dat geeft de nodige afleiding en stimulans. Het is ondertussen mijn 10 marathon en waar ik de vorige keren m'n benen meestal in de puin liep in de eerste helft hoop ik nu op een goed gevoel tot minstens diep in de 30 kilometers... Vanaf halverwege mag het tempo echt omhoog en het is heerlijk lopen. Ik kan een heel mooi tempo blijven lopen en ik weet dat het rond de 3u grens zal zijn als ik dit kan blijven doen. Uiteraard zijn de laatste kilometers opnieuw zwaar en kan ik echt niet meer versnellen maar met tijden van 4'04" de kilometer kan ik enkel maar tevreden zijn. Mijn garmin blijkt ergens een klein flipje te hebben gemaakt want wanneer ik over de meet kom heb ik 42,7km gedaan ipv 42,195... 500meter extra. Voor mezelf ben ik met een officiële eindtijd van 3u00'59" erg tevreden, het gevoel in de benen tijdens de marathon en de "nagatif split" (sneller tweede gedeelte) doen me erg deugd. Heerlijk. De namiddag in de zon is ook zalig, lekker in de zon op het strand genieten van een gebakken visje en wat biertjes. Maandag genieten we nog een heerlijke dag van Valencia maar 's avonds beslist de zware deur van ons appartement anders over onze week Valencia. Aan het genot komt plots een eind, de details bespaar ik, ik hoop dat de vinger van Vicky helemaal terug OK komt al is dat nu nog helemaal niet zeker. Dan is een "snelle" marathon heel relatief, beterschap aan m'n Mus!





1 opmerking: